staten steunen sp: financiële steun Expeditieschip Willem Barentsz

14 november 2018

staten steunen sp: financiële steun Expeditieschip Willem Barentsz

Foto: Hillie de Koe / stichting expeditieschip willem barendtz

De provinciale Statenfractie van de SP pleitte vandaag bij de begrotingsbehandeling voor extra geld voor het Willem Barentz project in Harlingen. De bouw van de replica die geheel door vrijwilligers is gedaan; het gratis toegankelijk zijn voor bezoekers en de informatievoorziening over de historie van het schip en de beroemde reis die het maakte is voor de SP reden om geld te willen uittrekken voor een vervolg.

Fractievoorzitter Fenna Feenstra: “dit bijzondere project valt buiten de subsidiepotjes van de provincie. Wij zouden het jammer vinden als dit project zou moeten stoppen. Voor een kleinschalig project, wat zorgt voor verbinding van mensen, de stad verrijkt en nog eens gratis is voor bezoekers willen wij daarom aan de Staten een bedrag vragen van € 120.000,- Zo kan na de tewaterlating het schip nog worden voorzien van tuigage en misschien ook nog een zeilreis gaan maken.”
Het amendement kreeg steun van alle partijen, behalve de PVV en werd met 38 stemmen voor en 2 tegen, aangenomen.