23 maart Amsterdam: mars tegen racisme

28 januari 2019

23 maart Amsterdam: mars tegen racisme

Meer dan zestig antiracisme-organisaties, vluchtelingengroepen, linkse partijen en de vakbond steunen de oproep voor de landelijke antiracismedemonstratie twee dagen na de Internationale Dag tegen Racisme. In de week voorafgaand aan de demonstratie staat er een antiracismeweek met bijeenkomsten in het Pakhuis de Zwijger en in de OBA. De activiteiten worden georganiseerd door het Comité 21 Maart dat vernoemd is naar de door de VN uitgeroepen internationale dag.

Woordvoerder van het Comité, Abdou Menehbi: 'Door heel de wereld zien we hoe autoritaire leiders worden gekozen en extreem-rechts aan een opmars bezig is. Zij gebruiken verkiezingen zoals die voor het Europees Parlement om hun macht te vergroten. Ook in Nederland wordt racisme steeds verder genormaliseerd. Dit is waarom we op straat een alternatief voor deze haat zichtbaar willen maken.'

Menehbi: 'Extreem-rechtse en rechts-populistische partijen hebben een klimaat geschapen waarin de veiligheid van bevolkingsgroepen in het geding is. Moskeeën worden besmeurd, anti-zwarte piet activisten aangevallen en antisemitische complottheorieën zijn terug in het publieke debat. Wij willen solidariteit weer een van onze kernwaarden maken.'