Succesvolle demonstratie tegen gaswinning in Ternaard

13 september 2021

Succesvolle demonstratie tegen gaswinning in Ternaard

Foto: Hanneke Goede

Na anderhalve week voorbereiding stonden we 11 september met naar schatting 300 tot 400 demonstranten in Ternaard. Het dorp vanwaar demissionair minister Blok gaswinning wil laten uitvoeren onder Werelderfgoed de Waddenzee. Naast inwoners van Ternaard en omwonenden uit de omgeving, stonden er veel politieke partijen uit Staten en Raden, de Waddenvereniging, de Friese Minlieufederatie, Tsjingas, Fêste Grûn en andere actiegroepen.

Er werd verzameld op de kruising Seepmawei/Hantumawei. Daar werd een zeer inspirerende toespraak gehouden door Tweede Kamerlid Sandra Beckerman (SP), die oproept om:

De laatste dagen de druk op te voeren om te zorgen dat er geen nieuwe gaswinning komt en we de gaswinning gaan afbouwen. Laten we van Fryslân geen tweede Groningen maken!

De route liep door het dorp, langs het oude dorpshuis, naar de locatie van de NAM achter de voetbalvelden. Tijdens het lopen, waar heel veel verschillende spandoeken en  protestborden te zien waren en leuzen geroepen werden, sloten zich nog meer mensen aan. Bij de NAM-locatie stopte onze teller op bijna 400 mensen!

Foto: Jolanda van Overhagen

Hier hadden we nog 9 sprekers, waaronder de jonge Jikke (10), die een prachtig pleidooi hield voor de Kanoet. Die wil ze later, als ze zelf een oude oma is, samen met haar kleindochter door een verrekijker ook nog kunnen bewonderen.

Na de sprekers kreeg iedereen nog de gelegenheidom het spandoek, welke de hele route vooraan gedagen werd, te ondertekenen. Dit spandoek zal maandag om 16.15, bij het dorpshuis in Ternaard, aan minister Blok worden aangeboden. Op woensdag 15 september is in de Tweede Kamer het debat over de gaswinning.

Foto: Hanneke Goede

Foto: Jolanda van Overhagen