Noodlijdend Thialf

15 augustus 2022

Noodlijdend Thialf

Foto: Hanneke Goede

Zomer 2022. Buiten is het tropisch warm. Het buitenbad ligt er verlaten bij en een blaadje glijdt over het water. Toch is er niemand om van het lichtverkoelende briesje te genieten. Door de hoge energieprijzen gaan sommige buitenbaden niet meer open. Een energietaks is voor veel bezoekers niet meer op te brengen.
En dan hebben we het noodlijdende Thialf.
Vanaf 8 augustus ligt er zomerijs in de schaatshal. Waar veel mensen dromen van een baantje trekken in verkoelend water, mag een selecte groep topsporters baantjes trekken op een veel te dure ijsvloer. Vanaf september of oktober, dat zal vast afhankelijk worden gemaakt van de trainingen van het selecte groepje, mogen ook recreanten de ijsvloer op. Wel tegen betaling van een energietaks, dezelfde energietaks die door zwembaden niet rendabel genoeg geacht werd een bad open te houden.

Zomer 2022. Buiten is het tropisch warm. Bij veel woningen zitten gordijnen dicht en zijn de zonweringen naar beneden om de warmte uit huis te houden. In deze woningen zitten mensen die zich nu al zorgen maken over hun energierekening in de winter. Het huis wat nu zo snel opwarmt, zal in de winter net zo snel afkoelen. De kosten zijn voor een grote groep lage- en middeninkomens niet meer op te brengen. Er moet ook eten op tafel komen.
En dan hebben we het noodlijdende Thialf.
Vanaf 8 augustus ligt er zomerijs in de schaatshal. De selecte groep topsporters betaalt mee, al is onbekend hoeveel. De KNSB en het NOC*NSF betalen mee, al is onbekend hoeveel. De rest wordt “gewoon” neergelegd bij de aandeelhouders: de provincie Fryslân en gemeente Heerenveen. Aandeelhouders die zeggen zich zorgen te maken over de energierekeningen van hun inwoners in de winter, maar die nu betalen voor de energierekening van een veel te duur ijspaleis.

Winter 2023. Buiten is het arctisch koud. Nog steeds zitten bij veel woningen de gordijnen dicht, maar nu om de kou buiten te houden. Mensen schaatsen buiten op sloten en meren om daarna binnen op te warmen bij een warme kachel. De in de zomer al aangeschafte ouderwetse stenen bloempotten voor over een kaars geven wat warmte af en maken het gezellig binnen.
En dan hebben we het noodlijdende Thialf.
Het gebouw is donker, de ijsvloer is verdwenen en de machines staan te verstoffen. De energierekening bleek toch te hoog. Zelfs de zonnepanelen konden het ijspaleis niet meer redden en het geld wat door de schaatsers, de KNSB en het NOC*NSF bij elkaar werd gelegd, was te weinig voor een ijsvloer. Recreanten bleven weg door de torenhoge rekeningen en voedselprijzen, waardoor geld voor hobby's ontbrak. En het merendeel van de staten- en raadsleden heeft eindelijk! gekozen voor hun inwoners en met het helpen bij isoleren van woningen en betalen van energierekeningen. Het besef dat je van een kale ijsvloer niet kan eten en je er niet aan kan opwarmen kwam net op tijd.

Hanneke Goede is fractievoorzitter van de SP Statenfractie.
Dimph van Ruth is raadslid namens SP Heerenveen.