Introductiedagen op Ameland.

1 mei 2023

Introductiedagen op Ameland.

Foto: Hanneke Goede

Woensdag 12 april begon met een fikse regenbui. Een regenbui die onderweg op de boot naar Ameland veranderde in zonneschijn. Statenleden en commissieleden kwamen daar bijeen om elkaar te leren kennen. Eenmaal op de plaats van bestemming werden we door programmaleider Jasper Loots  in koppeltjes uiteen gestuurd met een "ID-bewijs", welke je van je maatje moest invullen. Zo leerde je je maatje kennen door het stellen van een aantal verkennende vragen. Vragen die aan bod kwamen waren: “ Waar kan ik je ’s nachts voor uit je bed halen, Wat zijn je hobby’s en heb je iets waar je absoluut niet tegen kan”.

Foto: Hanneke Goede

Na deze korte kennismaking kwamen we weer bij elkaar om daar over te praten. Het programma ging verder met een kaart verdeeld in kleuren en groepen. Per groep werden een aantal kenmerken opgenoemd. Afhankelijk van het nummer van het vakje waar je onder viel vertelde dit iets over welk beroep je daarbij zou kunnen bedenken. Zo kwam je er achter of je een verbinder was of een regelaar, een denker of een doener. Aan de hand van die analysekaart hebben we verder alle onderdelen van het programma van de woensdag en de donderdag doorlopen. Voor het diner was er een tafelindeling, zodat er geen vaste groepjes ontstonden, waardoor we verder kennis konden maken met statenleden en commissieleden.  De dag werd afgesloten met een echte Friese pub quiz.

Foto: Jolanda van Overhagen

De volgende morgen na het ontbijt kwamen we weer bij elkaar voor het resterende programma. Er werd gestart met ochtendgymnastiek aan de hand van stellingen en een vakkenverdeling werden we in beweging gezet. De analyse kaart was daarbij weer van onschatbare waarde. Om vervolgens door boswachters met een puzzeltocht het bos ingestuurd te worden, waarin voldoende beweging werd gecombineerd met een scherpe geest. De puzzeltocht werd gewonnen door de groep onder bezielende leiding van Hanneke Goede. Nog even genieten van een lunch op het strand onderwijl kijkend naar de zee werd het tijd om de terugreis te aanvaarden. Het was een leuk energiek en interessant weekend.

~Jolanda van Overhagen