Behoud ziekenhuizen Sneek en Heerenveen

27 juni 2023

Behoud ziekenhuizen Sneek en Heerenveen

Foto: Hanneke Goede

De SP heeft bij ziekenhuizen in Sneek en Heerenveen met mensen gesproken en vrijwel iedereen die we spraken wil beide ziekenhuizen behouden. De zorgen in Heerenveen, Súdwest-Fryslân en daarbuiten over bereikbaarheid, grootschaligheid en menselijkheid zijn groot.
Mensen zijn bang dat hun WMO niet meer toereikend is, omdat ze over de 25km die vergoed wordt heengaan, personeel dat nu onder schooltijd heen en weer kan fietsen, maar dat met het OV naar Joure niet gaat redden. Daarnaast speelt de angst om in een zorgfabriek te komen en een nummertje te worden. Mensen die aangeven liever dood te gaan dan naar een ziekenhuis in Joure gebracht te worden
En het hardnekkigste geluid is dat  de beslissing al lang genomen is. Door een valse e-mail onder het personeel moest het vorige week met spoed naar buiten komen. Een groot deel van het personeel was officieel nog niet eens op de hoogte gebracht en heeft het nieuws uit de kranten moeten halen.

Foto: Jolanda van Overhagen

1. Is een dorp als Joure er wel op gericht om een ziekenhuis te huisvesten, aangezien een ziekenhuis voor veel verkeersbewegingen zorgt, door zowel mensen met afspraken als bezoekers, en dit de rust en ruimte van een dorp aantast?
  2. Het OV binnen Fryslan verschraalt. Het OV is nu ingericht met het Antonius en de Tjongerschans op deze locaties. Betekent een ziekenhuis in Joure dat de concessie aangepast moet worden om een ziekenhuis goed bereikbaar te krijgen? Niet alleen overdag, maar ook ’s avonds en in het weekend?

In Groningen is onderzoek gedaan door verschillende gemeenten, waarvan de ziekenhuizen zijn samengegaan. Hieruit kwam 2,5 A4 met problemen naar voren

1. Is het college op de hoogte van dit onderzoek?
    Zo nee, is het college bereid dit onderzoek in te kijken?
    En wil het college de zorgen uit dit onderzoek bespreken met alle gemeenten die gebruik maken van de Tjongerschans en het Antonius?

Foto: Jolanda van Overhagen

De Raden van Bestuur geven aan dat nog niks in beton gegoten is. Maar…  Afgelopen december is in de Raad van SWF al een presentatie gegeven, met strikte geheimhouding, over het mogelijk sluiten van de Tjongerschans en het Antonius en de nieuwbouw in Joure. In Heerenveen is die presentatie deze maand gegeven. In maart is in de Fryske Marren in de Raad besproken wat er met de “Driehoek Joure” bij de A6-A7 gaat gebeuren.
Ondanks dat de Raad van Bestuur aangeeft dat de beslissing genomen kan worden door de ziekenhuizen en zorgverzekeraars, maken overheden, inwoners en patiënten zich binnen de provincie enorm veel zorgen over de leefbaarheid.

1. Is het college bereid om de presentaties op te vragen bij de Raden en de plannen op te vragen van beide ziekenhuizen. De provincie zal bepaalde dingen moeten faciliteren, mocht het wel doorgaan dat Joure een ziekenhuis krijgt. Het lijkt de SP dat we dan ook de stukken in moeten kunnen zien.

Dan hebben we het nog niet gehad over de geruchten Lelylijn bij Joure, de locatie van het ziekenhuis bij Scharsterbrug en hoe personeel niet vervangen wordt bijvoorbeeld bij met pensioengaan en het niet uitschrijven van vacature, waardoor extra personeelstekorten in de hand worden gewerkt of de kapitaalvernietiging door nu plaatsvindende verbouwingen.

Foto: Hanneke Goede