Ons Fryslân

Tijd om te kiezen voor belangen van mensen!

Fryslân is in beweging. Steeds meer mensen krijgen door dat het zo niet langer kan, dat de marktwerking niet meer werkt, dat het tijd is voor een andere samenleving. Volgens de neoliberale theorie zou marktwerking zorgen voor meer concurrentie en daarmee lagere prijzen en betere kwaliteit. Het tegendeel blijkt en dat ziet iedereen dagelijks om zich heen: de kosten stijgen en de kwaliteit gaat alleen maar achteruit. Veel mensen worden boos en schoppen tegen alles wat met politiek te maken heeft. Die woede is terecht en heeft de politiek aan zichzelf te danken. De SP knokt daarom voor verandering.

Menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit zijn de drie kernwaarden van de SP,  die wij als meetlat gebruiken. Het lijkt tegenwoordig bijna normaal dat we elkaar bestrijden in plaats van samen te leven en samen te werken aan een samenleving waar iedereen mee kan doen en kansen krijgt. Inkomensverschillen nemen toe, sociale zekerheid neemt af. Verzorgingshuizen gaan dicht, er is minder thuiszorg, de wachtlijsten in de jeugdzorg worden alsmaar langer en verpleegkundigen, huisartsen, politieagenten, jeugdhulpverleners, leraren, buschauffeurs, recreanten, boeren en andere groepen hebben geen andere keus dan actievoeren, omdat het water hen aan de lippen staat. Juist nu zijn onze kernwaarden belangrijker dan ooit.

Wij horen vaak dat de provincie geen invloed heeft op de regering, maar niets is minder waar. De Statenleden kiezen de leden van de Eerste Kamer en is er intensief overleg met onze Tweede Kamerfractie. Een grote SP zorgt ervoor dat de sociale zekerheid weer herpakt wordt en de puinhopen van alle rechtse regeringsperiodes weer aangepakt gaan worden. Een stem op de SP is een stem tegen het grootschalige kapitalisme. Het wordt tijd dat provincies zelf de zeggenschap gaan pakken. Tijd om afscheid te nemen van de loze kreet “daar gaan wij niet over” of “het is geen kerntaak”, want wij gaan er wel over!

Hanneke Goede
Lijsttrekker SP Fryslân