Slag verloren, maar nog niet de oorlog

22 maart 2023

Slag verloren, maar nog niet de oorlog

Bij de verkiezingen voor Provinciale Staten op 15 maart jl. heeft BBB een gigantische overwinning behaald. Alle gevestigde partijen hebben daarbij verloren, ook SP Fryslân. Lijsttrekker Hanneke Goede: “We hebben de slag misschien op dit moment verloren, maar ik ben ervan overtuigd dat we op termijn de oorlog kunnen winnen. Bij het uitzonderlijke resultaat van BBB zijn ook nog wel wat kanttekeningen te maken. BBB is het resultaat van een campagne van een fullservice marketingbureau voor de big agro- en foodsector, ReMarkAble, dat dit gratis gedaan heeft. Zoals blijkt op een heel goede manier.”

SP Fryslân gaat dan ook niet bij de pakken neerzitten. Er is genoeg potentieel voor de partij, dat moet worden gemobiliseerd. Het blijkt namelijk dat in de armere wijken het minste aantal stemgerechtigden daadwerkelijk gaat stemmen. Juist de wijken waar de SP voor opkomt. Daar ligt voor de SP Fryslân dan ook een kans en een uitdaging.

Het zou niet vreemd zijn als het kabinet nog dit jaar zal vallen. Dan komen er binnenkort weer verkiezingen. SP Fryslân zal zich daarop instellen en alles uit de kast halen om mensen te overtuigen van de SP-idealen. Iedere stem telt en daar moet iedereen bewust van worden gemaakt.

Bijgaand twee documenten: Een PDF met de resultaten in de Friese gemeenten en een Excelbestand met de uitgebrachte voorkeursstemmen.