Partijen zetten vraagtekens bij zandwinning IJsselmeer

15 mei 2023

Partijen zetten vraagtekens bij zandwinning IJsselmeer

LEEUWARDEN – De geplande zandwinning in het IJsselmeer kan op minder steun rekenen dan gehoopt. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat wilde de zandwinning mogelijk maken voor de woningbouw, maar als het aan politieke partijen ligt kan de minister beter naar alternatieven zoeken. De fracties van de SP, GroenLinks, Partij voor de Dieren, D66 en de FNP hebben de handen ineengeslagen om zowel in Provinciale Staten als de Tweede Kamer vragen aan de bestuurders te stellen over de zandwinning.

Aanleiding voor de vragen is een rapport van verschillende natuurexperts, die erop wijzen dat het IJsselmeer een beschermde status heeft. Daarnaast is het IJsselmeer belangrijk voor de Nederlandse watervoorziening. ‘Als het al moeilijk is om in de vaargeulen te baggeren uit angst voor vervuiling en troebel water, hoe moet er dan zand gewonnen worden?’ vraagt initiatiefnemer Hanneke Goede (SP) zich af.

Eerder kwam er vanuit de overheid een beheerplan voor het IJsselmeer, met een kaart waar wel en waar geen zand gewonnen mag worden. Het gebied waar de zandwinning plaats zou vinden kleurt dieprood. ‘Het rammelt aan alle kanten’, aldus Goede. ‘Er is daar dan wel zand, maar verder staan alle seinen op rood. Het IJsselmeer is een natuurgebied, Gaasterland een nationaal landschap en de oevers zijn een natuurmonument. Reden genoeg om voorzichtig te zijn.’

Woningbouw

Dat de minister de woningbouw niet wil vertragen snapt Goede wel. ‘We willen allemaal dat er snel gebouwd wordt. Maar dat betekent niet dat de eerste plek waar zand ligt de beste plek is om het te winnen. We kunnen ook kijken naar andere locaties én andere manieren van bouwen. Kijk ook eens naar hergebruik van materialen bijvoorbeeld. Die kant moeten we sowieso op.’

Als de zandwinning door zou gaan zou niet alleen de natuur de gevolgen ervaren. Ook omwonenden en de toeristische sector maken zich zorgen over licht- en geluidsoverlast. De vrees is dat zandwinning het gebied, dat zich kenmerkt door rust en donkerte, minder aantrekkelijk zou maken.

Bijgaand de schriftelijke vragen.