SP Fryslân heeft zorgen over waterkwaliteit

21 augustus 2018

SP Fryslân heeft zorgen over waterkwaliteit

Foto: Hillie de Koe / Hillie de Koe

Statenlid Machiel Aarten heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over de waterkwaliteit in de provincie.

Machiel: “Sponsorzwemmers die met Maarten van der Weijden een stuk mee zouden zwemmen, werd sterk afgeraden dat te doen. E-coli en ander bacteriën waren in zulke hoge concentraties aanwezig dat zij een gevaar voor de gezondheid vormden. Dat e.e.a. met het weer te maken heeft snappen wij best, maar waarom pas deze waarschuwing bij aanvang van de zwemelfstedentocht? Er wordt immers al wekenlang overal gezwommen; niet alleen op officiële zwemlocaties.

Daarnaast stellen wij vooral de vraag hoe het zit met toilet- en vuilwaterlozingen van de recreatievaart. Tussen de drollen en het WC-papier zwemmen is al geen pretje, maar ook op die manier komen er de nodige bacteriën in het water.”

De SP vraagt uiteraard aan het College welke maatregelen er genomen zullen worden genomen om een dergelijke vervuiling, die behalve voor de volksgezondheid ook nog eens slecht is voor

Fryslân als waterrecreatieprovincie, in de toekomst zo veel mogelijk te voorkomen.