Ons Fryslân

Ons vervoer

Mobiliteit &  Openbaar vervoer

De SP ziet het OV als basisvoorziening, maar de zeggenschap is verkocht aan de markt. De afgelopen jaren zijn er in het OV veel buslijnen geschrapt of gestrekt. De bussen rijden minder vaak en niet meer door kernen heen. Vaste lijnen worden verwisseld voor opstappers, lijntaxi’s of de buurtbus.

Het OV moeten voor iedereen bereikbaar en betaalbaar zijn. Wij pleiten dan ook voor een Provinciaal Vervoersbedrijf, zodat we als Fryske samenleving zelf weer de macht hebben over ons vervoer, personeel eerlijk betaald krijgt en er geïnvesteerd kan worden in (klimaatneutraal) toekomstbestendig materieel, zonder winstbejag en torenhoge prijzen voor een buskaartje.

De auto zal in Fryslân een belangrijk middel blijven voor verplaatsing. Waar mogelijk moeten andere manieren van vervoer, zoals de fiets, OV en deelauto’s, gestimuleerd worden. Het bestaande wegennet moet voldoende kwaliteit hebben en er moet niet worden bezuinigd op het onderhoud daarvan.

Daarom willen wij:
•    Dat het OV in provinciale handen komt;
•    Dat OV voor iedereen bereikbaar en betaalbaar wordt;
•    Dat in elke dorpskern een bushalte komt, zodat stads- en dorpscentra weer goed bereikbaar worden met het OV, we draaien gestrekte lijnen terug;
•    Dat de tarieven voor het OV worden verlaagd;
•    Stads- en streekvervoer gratis maken voor 65+, 12-, scholieren die geen recht hebben op een OV-jaarkaart en mensen met een beperking;
•    De verdringing van reguliere banen in het OV stoppen; daar waar banen zijn, komen geen vrijwilligers; eerlijk loon voor werk;
•    Andere manieren van vervoer stimuleren, zoals fiets, OV en deelauto’s;
•    Niet bezuinigen op het onderhoud van het bestaande autowegennet;
•    Transferia aan de rand van de grote kernen en het autoluw maken van de kernen ondersteunen;
•    De ontwikkeling en uitvoer van de Lelylijn[4]  eerst kritisch volgen, maar staan wij er in de basis positief tegenover;
•    Stoppen met de uitruil van woningbouw tegen de Lelylijn, het ‘Deltaplan’[5];
•    Dat provincie Fryslân zich blijft verzetten tegen het rekeningrijden, aangezien wij als plattelandsprovincie onevenredig hard geraakt worden;
•    Dat je in Fryslân overal veilig kunt wandelen en fietsen;

[4] Treinverbinding van Lelystad, via Emmeloord over Heerenveen en Drachten, naar Groningen en misschien naar Duitsland. In ruil voor 3 miljard vanuit Den Haag voor de Lelylijn, plaatst het noorden tot 220.000 huizen extra. In 2023 start een onderzoekscommissie over het tracé.

[5] Een woningbouwplan voor het noorden, waarbij tot 220.000 extra woningen geplaatst worden in de noordelijke provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Flevoland.