Ons Fryslân

Onze huizen

Volkshuisvesting & Wonen

De door de politiek aangerichte wooncrisis treft ook Fryslân hard. Als SP willen we meer bouwen naar behoefte, in plaats van voor de winst. Zowel ouderen als jongeren willen graag in hun eigen stad of dorp blijven wonen en moeten hier dan ook de mogelijkheid voor krijgen. Als SP willen we de kernen mogelijkheid tot groei geven. Dit kan zowel binnen de bestaande bebouwing als ook uitbreiding zijn van de bestaande kern. Ruimtelijk moet bekeken worden naar de meest geschikte opties die de leefbaarheid en natuurwaarden zo min mogelijk aantasten. In principe onteigenen wij niet voor woningbouw.

Nieuwe woningen worden toekomstbestendig en duurzaam gebouwd, waarbij wij voorkeur geven aan sociale woningbouw, starters en minima.

Daarom willen wij:
•    Prioriteit voor het bouwen voor jongeren, minima en starters (huur en koop);
•    Minimaal 40% sociale huurwoningen, ook in het laagste segment;
•    Dat nieuwe woningen toekomstbestendig en duurzaam gebouwd worden en indien mogelijk energieneutraal met lage energierekeningen;
•    Dat ook bestaande woningen veilig, schoon, duurzaam en bij voorkeur energieneutraal worden gemaakt;
•    Het subsidiëren van isoleren van bestaande woningen prioriteit geven;
•    De Fixteams[6]  financieel ondersteunen;
•    Dat mensen levensloopbestendig kunnen wonen in hun eigen woonomgeving;
•    Zorgbuurthuizen in elke kern;
•    Bij voorkeur ‘inbreiden’ en niet uitbreiden;
•    Onnodige leegstand tegengaan;
•    Zelfsbewoningsplicht om uitbuiting door huisjesmelkers te voorkomen;
•    Bij nieuwbouw  het landelijke karakter behouden;
•    Collectief aangelegde en bekostigde zonnepanelen op alle geschikte, tot dusver onbenutte daken. De opbrengst van de panelen bijvoorbeeld gebruiken om huizen naar een hoger energielabel te brengen, te beginnen met de sociale huursector;
•    Daar waar funderingsschade (door paalrot,  verzakking en lage grondwaterstanden) ontstaan is aan huizen en boerderijen in het veenweidegebied, zorgen dat de provincie haar financiële verantwoordelijkheid neemt om dit op te lossen;
•    Geen woningbouw uitruilen tegen de Lelylijn;
•    Zoeken naar mogelijkheden om monumentale panden en beschermde dorpsgezichten te verduurzamen

[6]   Waar energiecoaches vaststellen hoe een woning energiezuiniger gemaakt kan worden, voeren Fixteams dat uit, door met kleine bespaarmaatregelen de energielasten voor bewoners te verlagen