Ons Fryslân

Onze grond

Landbouw en Weidevogels

Dat de SP voor het beschermen van natuur is, betekent niet dat we tegen boeren zijn. Sterker nog: de SP wil méér boeren. Dat kan als de boer met een kleiner bedrijf ook een fatsoenlijk inkomen heeft. Om dit te bereiken is schaalverkleining nodig, in plaats van de opgelegde schaalvergroting, die ten koste gaat van boeren en de natuur, alleen voor winst voor banken en grote bedrijven heeft gezorgd.

De veestapel moet krimpen en boeren moeten duurzamer kunnen gaan produceren om mens, dier en natuur beter te beschermen. Landbouw en veeteelt zijn noodgedwongen uit hun voegen gegroeid, door intensivering en schaalvergroting. Dat gaat ten koste van natuur en milieu en van het dierenwelzijn. De toekomst van de boeren staat hierdoor op het spel.
Het goed inzetten van de miljarden landbouwsubsidie levert directe klimaatwinst en gezonde natuur op en maakt kleinschalige eerlijke landbouw mogelijk. Ook hier zorgen we ervoor dat het geld echt daar komt waar het nodig is en verduurzaming gegarandeerd is.

Daarom willen wij:
•    Dat boeren grondgebonden en circulair werken;
•    Dat de boer een eerlijke prijs krijgt voor zijn product;
•    Diervriendelijke veehouderijen en zijn wij tegen megastallen;
•    Biologische boeren, eventueel in combinatie met natuurbeheer en/of kleinschalige recreatie;
•    Stoppen met het gebruik van chemische kunstmest;
•    Engels raaigras vervangen door kruidenrijke weiden;
•    Meer bloemen- en kruidenstroken langs weilanden en maisvelden;
•    De greppels terug in het weiland;
•    Het gebruik van pesticiden die schade aanbrengen aan mens en natuur verbieden;
•    Stoppen met bollenteelt op vruchtbare landbouwgrond;
•    Meer plas-dras ter bevordering van de weidevogels;
•    Wat betreft de ganzenschade eerst kijken naar preventieve maatregelen;
•    Wilde katten vangen en steriliseren;
•    Schaduwplekken in het weiland voor het vee toestaan;
•    Dat de solitaire bomen ook in weidevogelgebieden blijven staan;
•    Meer aandacht voor het verschil tussen de verschillende soorten boeren; biologische, natuurinclusieve en gangbare boeren produceren en werken verschillend;
•    Het aantal hectares voedselbossen, zowel agrarisch als particulier, vergroten;
•    Kortere lokale voedselketens stimuleren, waardoor voedsel rechtstreeks bij de consument terecht komt (zoals een streekmarkt of restaurant);
•    Terug naar kleinere/lichtere landbouwmachines;
•    Het grondwaterpeil zo spoedig mogelijk verhogen;
•    Dat er goed gekeken wordt naar boerenbedrijven. Vrijwillig stoppen kan altijd, gedwongen uitkoop moet zoveel mogelijk voorkomen worden en er moet altijd een mogelijkheid tot verplaatsing bij komen;