Ons Fryslân

Onze industrie

Industrie, bedrijventerreinen en stikstof

Fryslân heeft verschillende soorten industrie en bedrijven, vaak aanwezig op de bedrijventerreinen naast steden en dorpen. Als provincie hebben we bedrijventerreinen nodig, terwijl we ondertussen ook zuinig moeten zijn op onze omgeving en het landschap. Bedrijventerreinen moeten voldoen aan regels en niet onnodig uitbreiden.

Naast kleinschalige industrie op bedrijventerreinen is er ook grotere industrie aanwezig binnen de provincie, wordt er gas en zout gewonnen en is er een militaire vliegbasis. Binnen de provincie worden door industrie en landbouw schadelijke stoffen uitgestoten. De uitstoot van deze stoffen moeten we zien te beperken.

Daarom willen wij:
•    Dat oude(re) bedrijventerreinen worden opgeknapt en onderhouden. Dan is aanleg van nieuwe bedrijventerreinen vrijwel niet nodig;
•    Dat bestaande industrieterreinen eerst worden volgebouwd voordat overgegaan wordt tot het toewijzen van nieuwe industriegronden;
•    Bij nieuwe bedrijven eerst kijken of dit bedrijf meerwaarde heeft voor de samenleving en natuur;
•    Dat op bedrijventerreinen circulair wordt gewerkt;
•    Dat bij nieuwe, grootschalige industrie eerst wordt onderzocht of deze aangesloten kan worden op het energienetwerk;
•    Geen nieuwe blokkendozen (zoals distributiecentra en dergelijke);
•    Dat woningen voorrang krijgen boven bedrijventerreinen als het gaat om netwerkruimte en bouwgrond;
•    Zorgvuldig toezicht houden op de REC en andere chemische industrie;
•    Bij het reduceren van stikstof niet alleen kijken naar boeren, maar ook naar de industrie;
•    Stikstofrechten binnen onze eigen provincie houden, met maatwerk aan de provinciegrens bij verkoop aan buurbedrijven;
•    Geen verkoop van Fryske stikstofrechten aan de grote uitstoters (waaronder Schiphol/Lelystad, TATA-Steel, Chemelot, Eemshaven, Maasvlakte, REC);
•    Scherp toezien op industriële lozingen en overbemesting;
•    Dat de vervuiler betaalt voor hogere waterprijzen. De prijs van schoon water wordt alsmaar hoger;
•    Geen nieuwe winning van (schalie)gas en zout op Frysk grondgebied en in of boven de Waddenzee;
•    Geen fracking;
•    Verzet tegen de opening van vliegveld Lelystad;
•    De overlast van Vliegbasis Leeuwarden beperken;
•    De uitstoot van stikstof (zowel NH4 als NOx, dus ammoniak en fijnstof), methaan, lachgas en CO2 beperken;