Ons Fryslân

Onze natuur

Omgeving, Biodiversiteit en Water

Natuur en biodiversiteit zijn heel belangrijk. We hebben diversiteit nodig. Met veel verschillende soorten planten, bomen, kruiden, grassen en bloemen zorgen we voor een veelvoud aan voedsel voor insecten. Deze insecten zijn nodig voor bestuiving, ze zijn de vuilnismannen van de natuur, voedsel voor de weidevogels en daardoor een belangrijke schakel binnen de voedselketen van de mens. Biodiversiteit gaat over alle flora en fauna en dus niet alleen over het planten-, bomen- en insectenleven. De SP zou dan ook graag zien dat er binnen de provincie veel meer inheemse kruiden, bloemen, bomen en planten gezaaid en geplant worden, zodat de inheemse insecten ook meer en betere kansen krijgen. Naast het aanplanten en zaaien, wil de SP ook de betegeling tegengaan. Hoe minder tegels, hoe minder opwarming vanaf de tegels en hoe beter het water infiltreert in de grond.

Daarom willen wij:
•    Ervoor zorgen dat alle bermen worden ingezaaid met inheemse bloemen en kruiden;
•    Dat bermen gefaseerd en ecologisch gemaaid worden en water gefaseerd en ecologisch gehekkeld wordt;
•    Met behulp van Stichting Steenbreek  mensen bewust maken van biodiversiteit en van het feit dat water moeilijk wegloopt in een volledig betegelde tuin;
•    Dat er strengere regels komen voor het kappen van bomen;
•    Een herplantplicht voor overheid, woningbouw, bedrijf en particulier na het kappen van bomen;
•    De leeftijd van de boom (CO2-opslag) leidend maken bij herplant (bij kappen van een oude boom meer nieuwe, jonge bomen aanplanten);
•    Meer locaties vrijmaken voor waterberging, zowel bij wateroverlast als voor een buffer in de zomer;
•    De grondwaterstanden waar mogelijk in de hele provincie zo snel mogelijk verhogen, in eerste instantie in de veenweidegebieden;
•    Goed zicht houden op verzilting en zorgen voor passende oplossingen;
•    Meer samenwerken met de natuurorganisaties (Friese Milieufederatie, Staatsbosbeheer, Fryske Gea, vogelbescherming, Bond van Friese Vogelwachten, -IVN Natuureducatie e.a.);
•    Dat alle preventieve maatregelen worden uitgevoerd, voordat er aan jacht wordt gedacht;
•    Dat er door de provincie geholpen wordt bij het toepassen en financieren van wolfwerende maatregelen, niet alleen binnen aangewezen wolvengebieden, maar ook daarbuiten;
•    Een verbod op plezierjacht;
•    Dat recreatie nooit ten koste mag gaan van de natuur, daarom bewaken we de rust en ruimte in de natuur- en recreatiegebieden;