Tijd voor rechtvaardigheid

Samenleving en Welzijn

https://sp.nl/sites/default/files/zorgbuurthuizen_def.pdfKrimp is nog steeds actueel, ook al hoor je er tegenwoordig minder over. Maar als het gaat om leefbaarheid is het zaak om juist in de krimpgebieden aandacht te hebben voor de (bereikbaarheid van) voorzieningen.

Ook vinden wij dat de provincie hard aan het werk moet wat betreft snel internet voor de hele provincie. Bij aanbieders moet de provincie zich hard maken voor een goed dekkend gsm-netwerk.

Sport en bewegen zijn belangrijk. Voor de gezondheid, maar ook voor het welzijn. Hiervoor is een goede ondersteuning van verenigingen van belang, maar ook een goede inrichting van de openbare ruimte. Sport is voor iedereen belangrijk, ongeacht leeftijd, inkomen of handicap. Topsport kan een inspiratiebron zijn om te gaan bewegen. Regionale trainingscentra en het Centrum voor Topsport en Onderwijs ondersteunen de talentonwikkeling en maken dat de provincie investeert in breedtesport. Grote evenementen in Fryslân moeten voor iedereen vrij toegankelijk zijn.

Dorps- en buurthuizen zijn belangrijk voor de omgeving. We willen kijken of dat vanuit het Iepen Mienskips Fûns een nog groters boost kan krijgen. Zeker als we toe willen werken naar HET initiatief van de SP op dit gebied: de zorgbuurthuizen.

Onderwijs is geen kerntaak van de provincie, maar de SP ziet hier wel een rol. In het verleden hebben stimuleringsprogramma’s vanuit de provincie ook gewerkt, dus waarom afschaffen wat goed werkt? Het onderwijs heeft het zwaar, leraren staken niet voor niets en de instroom op Pabo’s is
teleurstellend. Hier kan de provincie niet omheen en in overleg met leraren moet er gekeken worden waar maatregelen, geld of kennis kunnen helpen. De provincie biedt stageplaatsen aan voor leerlingen van het MBO.

In samenspraak met gemeenten zijn de afgelopen zittingsperiode vanuit het kansenfonds initiatieven ondersteund met een blijvend effect. Alhoewel inkomensondersteuning een gemeentelijke taak is kunnen wij onze ogen niet sluiten voor problemen als overerving van armoede. Als SP willen wij dat
de provincie zich hiervoor blijft inzetten.

Als Fryslân maken wij deel uit van Nederland, Europa en de wereld, met als verbindende factor de Global Goals van de Verenigde Naties. Die 17 doelen onderschrijft de SP.

Resultaat tot nu toe: Meer aandacht voor sporten voor mensen met een handicap. Het kansenfonds
heeft voor €5 miljoen armoedebestrijdingsprojecten gefinancierd. Zwembad de Welle (het enige 50-meterbad in het Noorden) in Drachten kan door een forse provinciale bijdrage blijven bestaan.