Tijd voor rechtvaardigheid

Verkeer en vervoer

Het Friese wegennet ligt er goed bij. Zeker in vergelijking met de Randstad zijn de problemen klein. Er zijn nauwelijks opstoppingen, het wegennet is klaar voor de toekomst. Verkeersveiligheid is voor de SP de enige reden om nog iets te doen aan wegen. Wij willen geen nieuwe wegen meer aanleggen,
alleen waar nodig de verkeersveiligheid verbeteren in goed overleg met de omwonenden.

De SP wil in onze provincie goed openbaar vervoer (OV). Fijnmazig, betaalbaar en voor iedereen. Met goede arbeidsvoorwaarden voor chauffeurs, ook wat betreft pauzes en rijtijden. Daarom willen wij een eigen OV-bedrijf oprichten en stoppen met aanbesteden. Ook willen we de overstap naar gebruik van schone energie door het OV, maar ook door het overige (vracht)verkeer, zo snel mogelijk realiseren. Bij aanvullend OV moet goed gekeken worden naar mogelijke verdringing van reguliere banen. Eerlijk werk verdient een eerlijk salaris. Voor het OV moeten transferia komen bij grote plaatsen; daarmee wordt het gebruik van de auto (en dus de productie van fijnstof) teruggedrongen.

We moeten in Fryslân overal veilig kunnen wandelen en fietsen. De SP wil blijven investeren in (veilige) fietspaden voor schoolgaande jeugd maar ook in recreatieve fietspaden. Ook de mogelijke aanleg van fietssnelwegen moet worden onderzocht. Natuurlijk moet je je fiets ook veilig kunnen stallen, dat aspect mag zeker niet vergeten worden.

Vervoer over water is nog steeds de schoonste en duurzaamste manier van transport. Voor de binnenvaart in Fryslân vindt de SP het gebruik van kleinere schepen een goede optie. Wij willen geen grote fly-by-terminal voor binnenschepen op het Friese platteland. Schepen groter dan 85 meter
passen niet in de aard en schaal van het Friese binnenwater, zeker vanwege de recreatievaart en de veiligheid op het water. Uiteraard blijven het Prinses Martgrietkanaal en Van Harinxmakanaal wel Klasse Va vaarwater (schepen tot 110 meter). Deze kanalen zijn de hoofdaders van Fryslân. De veiligheid, op plekken waar beroeps-en recreatievaart samen varen, blijft voor de SP een punt van zorg.

De SP blijft zich sterk maken voor een snellere treinverbinding met de Randstad en Noord-Duitsland. Nu moet alle verkeer via Zwolle en kan het bij problemen niet worden omgeleid. Al jaren wordt er gesproken over de Zuiderzeelijn, een nieuwe spoorlijn van Amsterdam via Heerenveen en Drachten naar Groningen en vervolgens naar Duitsland. De SP vindt het van groot belang dat deze lijn
er komt. Zodra het bij Zwolle even tegenzit zit het Noorden op slot. De provincie gaat hier vol op inzetten richting het rijk. Realistische plannen verdienen daarbij onze ondersteuning.

Door goed en aantrekkelijk internationaal treinverkeer dragen we bij aan een schoner milieu en een beter leefklimaat, doordat we zo het aantal vliegtuigvluchten op korte afstanden (tussen Europese landen) terug kunnen dringen.

De SP is zeer terughoudend bij het uitbreiden van het aantal regionale luchthavens. De SP is tegenstander van het openen van Lelystad Airport als overloopluchthaven van Schiphol. Al die vliegtuigen zorgen voor een enorme uitstoot aan fijnstof en koolstofdioxide en geven extra overlast
voor de omgeving en de natuur. Dit landelijk SP-standpunt zullen wij waar mogelijk ondersteunen in het belang van onze mooie provincie. Mocht er toch uitbreiding komen dan moet de overlast zo klein mogelijk zijn. Bij de wijziging van de vliegroutes over Nederland moeten de inwoners een stem
krijgen.

Resultaat tot nu toe: Invoeren bloktijden binnenvaart voor veiligheid bij Eernewoude (via een motie).
Veel fietspaden zijn verbeterd en nieuwe fietspaden zijn aangelegd. Geen grote geldverslindende infraprojecten, maar veiligheid verbeterd. Bij de aanpassing van de N358 (de Skieding) zijn de bewoners intensief betrokken bij de besluitvorming en is een nieuwe weg, dwars door de natuur, voorkomen.