Tijd voor rechtvaardigheid

Klimaat

In Parijs is afgesproken dat de opwarming van de aarde in 2050 niet meer is dan twee graden. De laatste onderzoeken laten zien dat we moeten streven naar niet meer dan 1,5 graden opwarming. Dit heeft grote gevolgen voor hoe wij omgaan met hoe wij wonen, ons vervoeren en leven. De uitkomst van Parijs wordt momenteel verwerkt in een nationaal Klimaatakkoord. Doel is om in 2030 de helft minder CO2 uit te stoten dan in 1990. Via de koepels van gemeenten (Vereniging Nederlandse Gemeenten), waterschappen (Unie van Waterschappen) en provincies (Interprovinciaal Overleg) is het aanbod gedaan aan de landelijke overheid om via Regionale Energiestrategieën (RES) deze doelstelling te halen. Van onderop zal gewerkt worden aan de oplossingen, waarbij ook het rijk financieel en wat betreft regelgeving aan de lat staat. Het is een maatschappelijke opgave die wij met alle overheden, de  netwerkbeheerder, woningcoöperaties, bedrijfsleven en onze inwoners
moeten oplossen. Nederland is verdeeld in ongeveer dertig regio’s, waar Fryslân er een van is. Volgens de SP is samenwerking tussen al deze partijen noodzakelijk. Hierbij worden kennis en expertise gebundeld in netwerkorganisaties waarbij iedereen vanuit de eigen rol, taak en
verantwoordelijkheid zijn inbreng heeft. Volgens de SP moet de provincie hier een coördinerende en samenbrengende rol spelen. Deze transitie is een opgave die langer duurt dan een collegeperiode en vraagt bijbehorend beleid en financiële middelen.

Voor de SP is de energietransitie geen technisch probleem, maar meer een maatschappelijke opgave. De SP vindt het belangrijk dat iedereen de mogelijkheden heeft om mee te doen. Waarbij niet alleen mensen met een dikke portemonnee hun huis kunnen verduurzamen, maar iedereen profijt heeft, zowel in een lagere energierekening als in meepraten over duurzame plannen in de
omgeving. Klimaatrechtvaardigheid staat wat de SP betreft voorop!

Resultaat tot nu toe: Milieubeleid waarbij streng gehandhaafd wordt en niet economische belangen van de bedrijven voorgaan. Friese energiestrategie die wordt omgevormd tot een regionale energiestrategie om in Fryslân in 2030 49% CO2 te besparen. De provincie Fryslân neemt geen sjoemelstroom meer af. Doelstelling voor een energieneutrale provinciale organisatie. Er is een
monitor energietransitie Fryslân opgesteld.