Tijd voor rechtvaardigheid

Energiecoöperaties

Een rapport van de Noordelijke Sociale Planbureaus laat zien dat juist in Fryslân mensen zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen omgeving. Niet voor niets heeft Fryslân de meeste energiecoöperaties, waar mensen zelf de verduurzaming in de hand nemen en rendementen terugvloeien in de gemeenschap. Mienskipsenergie. Of het nu gaat om de aanleg van zonneweides of zonnedaken, zoals in Garyp, of om de ambitie om een heel dorp energieneutraal te maken, zoals in Wijnjewoude. Ook wind kan een onderdeel zijn om de eigen omgeving duurzaam te maken. De SP vindt dat de provincie een belangrijke rol kan hebben in de ondersteuning van deze coöperaties. De Energiewerkplaats speelt hier een belangrijke rol in door haar kennis en advies. Zo kan kennis beter gedeeld worden en versnellen we energietransitie. De komende periode willen wij een verdere professionalisering van de ondersteuning aan coöperaties. In de eerste plaats om besturen van energiecoöperaties goede financieel haalbare plannen te laten ontwikkelen die terecht kunnen bij het Provinciale energiefonds (Fûns Skjinne Fryske Enerzjy).

Resultaat tot nu toe: Steun gegeven aan de Energiewerkplaats Fryslân.